אתם ודאי שומעים המון על כלי בינה מלאכותית (AI) שמשנים את פני מקצוע השיווק, ובמיוחד, כמובן, את פניו של השיווק הדיגיטלי.
זה נכון. תכלס מדובר במהפכה גורפת שמשפיעה על עבודת השיווק לרוחב ולעומק; המדידה של האפקטיביות, ניתוח הנתונים, תכנון תקציבי מדיה, אוטומציה של תהליכים, פרסונליזציה, שימוש ב-AI ליצירת תוכן ועוד.
כיצד כל זה משפיע על ערוץ הליבה של עסקים – על אתר האינטרנט?
בואו נתחיל ממה שלא משתנה
לפני שנסקור את השינויים שמביא עידן ה-AI לאתר האינטרנט בעסק שלכם – ואלו הם שינויים משמעותיים – חשוב מאוד להבין מה נשאר אותו דבר, כדי שמהפכת ה-AI לא תהפוך, חלילה, למשבר אורגני מרוב התלהבות.
תפקידו של אתר האינטרנט
אתר אינטרנט נועד לשרת את האסטרטגיה העסקית של העסק ולתרום באופן ישיר או עקיף לפעילות המסחרית של העסק – רכש לקוחות, טיפוח לקוחות, שימור לקוחות. זה היה נכון ביום הראשון של האינטרנט וזה נכון גם היום ולאורך כל הדרך. הדברים הפכו הרבה יותר משוכללים עם הזמן, אבל הייעוד של אתר האינטרנט הוא עדיין עסקי ומסחרי.
טכנולוגיות בינה מלאכותית מאפשרות לשדרג ולייעל את האופן בו אתר האינטרנט מממש את ייעודו. ניתן להגיע לרמות גבוהות במיוחד של יעילות תפעולית ושיווקית, אבל יחד עם זאת אפילו אתר ‘כרטיס ביקור’ בסיסי נדרש לתמוך ביעדים היסודיים של אתר האינטרנט:
- הנעת תהליכי מכירה ושירות.
- תמיכה בהתלבטויות ובקבלת החלטות.
- עוגן לקידום אורגני באמצעות מנועי חיפוש וכלי בינה מלאכותית.
- מקור עבור ערוצי תוכן אחרים כגון רשתות חברתיות, ניוזלטר ואחרים.
- תמיכה במותג / תדמית עסקית.
האפיון של אתר האינטרנט
לכל אתר אינטרנט יש שני צדדים – צד למשתמש מטרה (Front) האתר וצד למשתמש תפעולי (Back). כדי שאתר יגיע לאפקטיביות שני הצדדים צריכים לספק חוויית משתמש (UX) איכותית, עם ממשק משתמש (UI) ידידותי. גם כאן הדברים השתכללו מאוד, אבל גם כאן העקרונות הבסיסיים לפיהם מתכננים, בונים ומנהלים אתר אינטרנט נשארו בעינם:
- ארכיטקטורה המאפשרת תפעול נוח וניהול גמיש.
- קישוריות והטמעה של כלים ועזרים בשת”פ עם מקורות חיצוניים.
- ניווט ידידותי והתמצאות מהירה.
- הפעלה ברורה וידידותית.
- נוחות קריאה, צפייה והאזנה.
- עיצוב שמשרת את המותג ואת התוכן.
- מעל הכל, תוכן שימושי (לתת ערך לזמן שמשקיע משתמש).
מעמדו של אתר האינטרנט במערך השיווקי
אתר האינטרנט היה ונשאר ערוץ הליבה במערך השיווק המתקדם, וכפי שתראו בהמשך מרכזיותו אף מתחזקת.
רשתות חברתיות הן ללא ספק פלטפורמות אפקטיביות להגיע לקהלים רחבים. ניוזלטרים הם כלי מצוין להידוק קשרי לקוחות והגדלת ערך לקוח. אך כל אלה ואחרים אינם תחליף לאתר אינטרנט.
למה?
- כי אתר אינטרנט הוא הנכס הדיגיטלי היחיד שבשליטתו המלאה של העסק.
- כי באתר ניתן לספק לכל לקוח – קיים או פוטנציאלי – תמונה מקיפה על העסק, מוצריו ושירותיו.
- כי תוכן באתר נגיש בפועל 24/7 ללא הפסקה ולא נעלם בפיד.
- כי באתר אפשר לשלב גם טקסט, גם תמונות, גם וידאו, גם קישורים, גם ממשקי הפעלה ועוד.
- כי התוכן באתר משמש למעשה את כל יתר הערוצים הדיגיטליים.
- כי החלטות מעשיות מבוצעות בסופו של דבר באתר האינטרנט של העסק.
אז איך אתר האינטרנט משתנה?
עכשיו, אחרי שהבנו על מה צריך לשמור גם בעידן הבינה המלאכותית, בוא נראה מה כדאי לשנות:
- שילוב מנגנוני AI לשיפור השירות וחוויית המשתמש. לדוגמא, צ’אט-בוט, חיפוש חכם, מחולל הצעות, אוטומציה של לידים ועוד.
- קידום אורגני לכלי AI, במקביל לקידום האורגני למנועי חיפוש. המשמעות היא, שכל תוכן באתר עובר אופטימיזציה כפולה להשגת נוכחות בתוצאות חיפוש ובמענה לשאילתות ושיחות עם פלטפורמות כגון ChatGPT.
- אנליטיקה מתקדמת.
אגב, באתר שנבנה מלכתחילה נכון, השינויים הדרושים להתאמת האתר לעידן ה-AI הם, בפועל, עוד שדרוג (משמעותי) שמתאפשר בזכות ארכיטקטורה חכמה ותצוגות תוכן גמישות.
איכות התוכן באתר – הפרמטר הקובע
הבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק בתחום קידום אורגני של האתרים (SEO). השורה התחתונה היא, שמהפכת ה-AI מאתגרת את יוצרי התוכן יותר מכל מהפכה אחרת במרחב הדיגיטלי:
- יצירת ייחודיות ובולטות בתוך שטף עצום של תוכן גנרי, שנוצר בלעדית ע”י כלי בינה מלאכותית.
- זיהוי כוונות חיפוש (Search Intents) כאשר משקלן של מילות החיפוש פוחת ומשקלו של חיפוש באמצעות שיח (Chat) עולה.
- בניית מוניטין ואוטוריטה שיוצרים העדפה, אמון ונאמנות לאורך זמן במצב של אופנות חולפות ומגמות משתנות.
- הצדקה של פער המחיר בין תוכן AI אוטומטי וחסכוני, לבין תוכן מושקע שמשלב תחקיר וכתיבה אנושיים (תוך שימוש מסייע בכלי AI).
סיכום: אתר האינטרנט ככלי מרכזי בעידן ה-AI
בעידן שבו הבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק של השיווק הדיגיטלי, אתר אינטרנט איכותי ממשיך להיות עמוד התווך של הנוכחות העסקית.
למרות הכלים החדשים והשינויים במגמות הצריכה, אתר אינטרנט מספק שליטה מלאה, מאפשר בניית אמון עם הלקוחות, ומשמש כמרכז מידע ותוכן נגיש בכל עת.
שילוב נכון של טכנולוגיות AI באתר יכול לשפר משמעותית את חוויית המשתמש, להגדיל את האפקטיביות של התהליכים השיווקיים, ולבנות יתרון תחרותי בשוק תחרותי ודינמי.
עסקים שישקיעו בתוכן איכותי ומגוון, אופטימיזציה לכלי AI, ושיפור חוויית המשתמש יכולים לצפות לתרומה של האתר (ואיתו הערוצים הנוספים) להצלחת העסק.