מדריך בניית אתרים

הדרך לאתר אינטרנט שיווקי; מדריך בניית אתרים סוקר את השלבים העיקריים הכרוכים בפרויקט בניית אתר אינטרנט, כדי שאתם תוכלו לדעת מה לדרוש, למה לצפות, ומה לבדוק.

מדריך בניית אתרים - תרשים תהליך

מה עושה בעל עסק קטן שרוצה לבנות אתר אינטרנט אפקטיבי? בדרך כלל הצעד הראשון הוא חיפוש בגוגל על הביטוי ‘בניית אתרים’. עד מהרה הוא מגלה שהשוק תחרותי ואפילו פרוע, עם קשת מחירים מגוונת, והמון סימני שאלה.

מדריך בניית אתרים יוביל אתכם צעד-אחר-צעד, משלבי התכנון הראשונים ועד קבלת ההחלטות הסופיות.

המדריך לבניית אתרים בעסק הקטן נכתב על בסיס ידע וניסיון

לאורך הקריירה שלי תכננתי והייתי שותף לפרויקטים מכל הסוגים: אתרים מורכבים לתאגידים ולחברות, בכלל זה בזירות בינלאומיות, ואתרים קומפקטיים לעסקים קטנים ובינוניים.
גם היום אני מלווה עסקים גדולים וקטנים בפרויקטים של תכנון דיגיטלי, בניית אתרים וניהול מערכות שיווק&תוכן במרחב הדיגיטלי. מה שאומר שהמדריך שלפניכם מבוסס על ידע עדכני.

בואו נתחיל…

האם בעידן הרשתות החברתיות אפשר בלי אתר אינטרנט?

אפשר אבל לא כדאי. אתר אינטרנט הוא המנוע לשיווק, קידום מכירות ושירות בעידן הדיגיטלי.
אם אתם רוצים ליהנות מהעוצמה של מנועי החיפוש, ולתמוך בזמן אמת בתהליכי התלבטות ומכירה – אתר אינטרנט הוא הפתרון האפקטיבי.

אחד התפקידים החשובים של הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק, הוא לתמוך באתר האינטרנט ולהעצים את האפקטיביות של האתר.

האם אפשר להתחיל באתר קטן וקומפקטי?

אפשר ואף רצוי. אפילו אתר של דף אחד, המשמש ככרטיס ביקור אינטרנטי של העסק, עשוי לעשות הבדל. ואם בונים אותו נכון ובתבונה, ניתן לגדול במהירות ובחיסכון.

ארבעה דברים קובעים את נקודת ההתחלה שלכם:

  1. האם אתם יודעים איזה אתר ישרת את העסק שלכם הכי טוב לאורך זמן
  2. האם יש לכם תוכנית פעולה ארוכת טווח ואתם יודעים איך להגיע לאתר הנכון עבורכם
  3. איזה תקציב יש לכם כדי לתקוע יתד באינטרנט (תקציב התחלתי)
  4. איזה תקציב תוכלו להקדיש באופן שוטף – חודשי / רבעוני / שנתי – לפיתוח ותחזוקת האתר

מבוא: לפני שמתחילים לבנות אתר אינטרנט

הגיע הזמן לבנות אתר אינטרנט דינאמי לעסק? כמה דברים שכדאי לדעת ולהכין מראש.

יש לכם שתי סיבות חשובות לבנות אתר אינטרנט עסקי: סיבת אחת היא הלקוחות הפוטנציאליים וסיבה שנייה היא הלקוחות הקיימים.
אלה גם אלה ישתמשו באתר האינטרנט כדי לבחור בכם לעניין שלהם.

פרויקט בניית אתר אינטרנט כולל 4 שלבים

  1. תכנון האתר ותכנון הפרויקט
  2. אפיון האתר
  3. בניית האתר איתו יוצאים לדרך – תשתית טכנולוגית, עיצוב, תוכן
  4. ניהול האתר – תחזוקה, פיתוח וקידום

בכל אחד משלבים אלה יש גם שלבי משנה ומשימות רבות, אותם נסקור במדריך זה, צעד-אחר-צעד.

לפני שמתחילים לבנות אתר אינטרנט, אפילו לפני שמתחילים את האפיון, כדאי להסתכל על הפרויקט מלמעלה, ואחר כך לצלול לפרטים הקטנים.

כמה עולה לבנות אתר אינטרנט? התשובה הקצרה

כן, בסוף זאת תמיד השאלה הראשונה של כולם; כמה עולה אתר אינטרנט?
ואתם כבר יודעים את התשובה – שאין תשובה אחת. וזה באמת כך.

בשלב זה אתם צריכים אינדיקציה עבור עלות של אתר שיווקי בסיסי, המאפשר באופן מידי הצגה של כל כמות מידע אודות העסק שלכם (כל אתר, ולו הפשוט ביותר, יכול להכיל כמות אינסופית של דפי מידע, בכפוף לנפח האחסון), תוך שימוש בתבנית עיצוב מותאמת, ועם תשתית גמישה איתה אפשר לגדול לחנות וירטואלית, שירותי אונליין וכד’ – לפי הצורך ועפ”י התוכנית.

עלויות חד-פעמיות

  • הקמת אתר מידע מעוצב המוכן להזנת תוכן: 2,500 – 6,000 ש”ח
  • תוספת לחנות אונליין בסיסית: 3,000 – 5,000 ש”ח

בדרך כלל עלות ההקמה כוללת גם את עלות האפיון. לעתים כדאי לשקול לבצע אפיון בנפרד ובעלות נוספת.

הכנת התוכן מתוקצבת בנפרד והעלות כפופה לכמות התוכן ולסוג התוכן הנדרש. בסיס מקובל לחישוב הוא 250 ש”ח לדף תוכן. 25 – 50 ש”ח להזנת דף.

עלויות שוטפות – שנתי

  • ניהול דומיין: כ-100 ש”ח
  • אחסון בשרת אינטרנט: כ-600 ש”ח (עלות האחסון משתנה בהתאם לנפח ולשימוש באפליקציות)
  • עלויות שוטפות אופציונאליות – שנתי
  • תחזוקה טכנית: 600 – 1,200 ש”ח (שדרוגים, עדכונים, גיבויים)
  • עדכונים לתבנית עיצוב: 250 ש”ח
  • רישיונות לתוספים ושירותים: בהתאם לכל תוסף / שירות בתשלום המותקן באתר

עיצוב ייחודי, על בסיס תבנית עיצוב קיימת, עשוי להוסיף לפרויקט 2,500 – 5,000 ש”ח. מחיר פיתוח של תבנית עיצוב ייחודית – לפחות 5,000 ש”ח.

כדי להבין לעומק את הגורמים המשפיעים על עלות של בניית אתר אינטרנט, ולדעת איך לתכנן את התקציב לאורך זמן – קראו את המאמר: כמה עולה אתר אינטרנט? המחיר האמיתי

הפתעה! עם קצת השקעה של זמן, תוכלו לבנות אתר בסיסי בעצמכם, כלומר ללא עלות (למעט עלויות אחסון וכד’): איך לבנות אתר אינטרנט בסיסי בחינם?

תכנון אתר אינטרנט: לפני שחושבים על עיצוב, תוכן, מנועי חיפוש וכל השאר

כן, לפני שחושבים על עיצוב, תוכן, מנועי חיפוש וכל השאר – תיכף נגיע גם לזה – צריך להבין את המשמעויות של אתר אינטרנט בראיה עסקית ותפעולית, ולהכיר את סל האופציות לשיווק דיגיטלי, מכירות אונליין ושירות לקוחות מקוון.

תכנון אתר אינטרנט צריך לתת לכם מענה למספר שאלות

  • איזה אתר יתרום הכי הרבה לביצועים העסקיים – הגדלת הכנסת והקטנת הוצאות?
  • תוך כמה זמן ניתן להגיע לאתר כזה בתקציב שיש לכם?
  • אילו משאבים נדרשים לניהול האתר בכל שלב בדרך?
  • איך מגיעים לתשובות לשאלות אלו תוכלו לקרוא בפרק בניית אתר אינטרנט: שלב התכנון.

גם אם אתם בטוחים שאתם צריכים אתר כרטיס ביקור יפה, עם כמה דפי מידע וטופס ‘צור קשר’, כדאי לבסס את ההחלטה באמצעות תכנון מסודר.
אם בהמשך תרצו לשדרג את היכולות של האתר, תדעו לקראת מה אתם הולכים ותוכלו לעשות זאת מהר יותר.

אפיון אתר אינטרנט: אל תתחילו בלעדיו

אפיון של אתר אינטרנט הוא שלב שרבים מדלגים עליו, כדי לחסוך זמן או כסף, או שניהם. אין טעות גדולה מזאת. אתר שנבנה ללא אפיון מתגלה עד מהרה כבלתי ניתן לניהול וכתוצאה מכך בלתי אפקטיבי.

מה זה אפיון אתר, מה הוא כולל, איך עושים אותו ולמה הוא כל כך חשוב – כל זה מפורט בהרחבה בפרק הקמת אתר אינטרנט: שלב האפיון.

מה שחשוב לזכור כעת הוא פשוט: אל תשקיעו דקה, ו/או שקל, בעיצוב ופיתוח לפני שיש לכם אפיון טכני ופונקציונאלי, גם לתוכניות ארוכות הטווח שלכם.

מה להכין לפני שמתחילים לבנות אתר אינטרנט?

יש לכם תוכנית ויש לכם אפיון ואולי כבר יש לכם הצעות מחיר לעיצוב ולהקמה של האתר; אתם כמעט מוכנים לבנות אתר אינטרנט. אבל רגע, יש כמה דברים שיש להכין לקראת הפרויקט. כל דבר מוסבר בהרחבה במדריך בניית אתרים:

  • דומיין
  • חשבון גוגל
  • שרת אחסון
  • מערכת ניהול
  • סביבת עבודה
  • תבנית עיצוב

הכנת התוכן לאתר והכנת האתר לקידום אורגני

בזמן שהאתר שלכם נבנה מכינים את התוכן לאתר ואת תוכנית הקידום. קראו בפרקי המדריך בנושאים אלה:

  • כתיבת תוכן לאתר האינטרנט
  • קידום אתרים: הכנת האתר והתוכן

בניית אתר אינטרנט: שלב התכנון

כדאי לתכנן כמה צעדים קדימה גם כאשר יש אפשרות לפרויקט בניית אתר אינטרנט בסיסי בלבד.

אתר אינטרנט צריך להיות יפה, ברור, נוח לשימוש, מותאם למנועי חיפוש. הכל נכון וחשוב, אבל לפני הכל, אתר אינטרנט צריך לשרת מטרות עסקיות. האפיון, העיצוב, הניווט – כל אלה הם שלבים בתהליך של בניית אתר אינטרנט, והם צריכים להתאים ליעדים העסקיים והמסחריים של האתר:

  • תמיכה בתהליכי מכירה ורכש לקוחות – לתרום להגדלת הכנסות, ולקצר תהליכי שיווק
  • תמיכה בתהליכי שירות ושימור לקוחות – לתרום להקטנת הוצאות ולייעל את השירות ללקוח
  • לא פחות חשוב, להתאים את האתר ליכולות הכלכליות והתפעוליות של העסק:
  • תוך כמה זמן ניתן להגיע לאתר “החלומות” בתקציב שיש לכם?
  • אילו משאבים וכלים נדרשים לניהול האתר בכל שלב בדרך?
  • מהו אתר החלומות של העסק שלכם?

יש הבדל בין אתרי B2B ו-B2C, בין אתרים של מוצרים מורכבים ומוצרים פשוטים, יקרים וזולים, בשווקים רחבים ובשווקי נישה. המון גורמים משפיעים על איך אתר נראה, מה הוא מכיל ואיך הוא מתנהל. אבל לכל עסק, גדול או קטן, בינלאומי או מקומי, יש את אותם צרכים יסודיים:

  • כרטיס ביקור
  • קטלוג – פתרונות / מוצרים / שירותים
  • שירות וקשרי לקוחות
  • תמיכה בלקוחות ומשתמשים
  • מסחר אלקטרוני / קידום מכירות
  • גמישות, שליטה ובקרה

האם אתם יכולים להרשות לעצמכם לתכנן אתר חלומות?
אולי לא מייד, אולי לא מהר, אך בסופו של דבר כל עסק יכול להגיע לאתר חלומות, עם מענה לכל שש הצרכים היסודיים ולצרכים הייחודיים. כל עסק בקצב שלו ובתקציב שלו.

לכן, כדאי לתכנן במחשבה קדימה גם אם התקציב והמשאבים מספיקים רק לחלק מהחלומות, ואולי אפילו רק לאתר מינימלי. אבל אם יש חזון ויש תוכנית, כאשר מתפנה תקציב אפשר להתקדם במהירות.

זה הפרינציפ: לחלום בגדול, להתחיל בקטן ולהתקדם הכי מהר שאפשר.

כדי לתכנן בראייה קדימה צריך להכיר היטב את התהליכים בעסק, את הבעיות ואת נקודות החוזק ואת מאפייני ההתנהגות של הלקוחות השונים.
עם הידע הזה אפשר לחשוב על כיווני פתרון ולשקול כל אחד מהם מול תקציבים ומשאבים.

שימו לב: בשלב התכנון לא צריך להחליט ולבחור, אלא רק לנתח את הצרכים, להכיר את מגוון האפשרויות – כולל אלה שלא בהישג ידכם – להבין את הפערים בין המצב הרצוי לנוכחי ואת הפערים, ולנסות להגדיר סדרי עדיפויות.

התוצר כולל רשימת שאיפות, רשימת אפשרויות ורשימת יכולות.

תהליך התכנון הוא בעיקרו תהליך של למידה – של העסק ושל הזירה הדיגיטלית – המאפשר לגשת לשלב האפיון, בו מתחילים לקבל החלטות מעשיות.

הקמת אתר אינטרנט: שלב האפיון

האפיון הוא כלי עבודה, מפת הדרכים של הקמת אתר אינטרנט, ולמעשה של השיווק הדיגיטלי בכללותו.

בפרויקט הקמת אתר אינטרנט, אפיון הוא השלב בו עונים על כל השאלות שמתחילות במילים “מה קורה כאשר…”:

  • גולש מגיע לדף הבית?
  • משתמש לוחץ על כפתור או על קישור?
  • מבקר מחפש תשובה?
  • לקוח רוצה ליצור קשר?

את התשובות כדאי לקבל ממומחה לאפיון. רמז, לא מעצב ולא מפתח, אלא בעל מקצוע שמבין בתהליכים.
את העיצוב ואת הפיתוח מבצעים עפ”י האפיון של אותו בעל מקצוע.
מאפיין רציני יתייעץ עם המעצב והמפתח המיועדים בשלב האפיון.
כל מה שהכנתם בשלב התכנון הוא הבריף הראשוני למאפיין.

אפיון אתר אינטרנט כולל 5 תוצרים המשתלבים לפתרון מלא:

  1. אפיון תוכן
  2. אפיון טכנולוגי
  3. אפיון פונקציונאלי
  4. אפיון תצוגות
  5. תוכנית עבודה

אפשר וצריך לאפיין בראייה קדימה; לא רק את מה שמבצעים בשלב המיידי, אלא לאפיין את אתר החלומות, עליו חשבתם בשלב התכנון.

אפיון הוא כלי עבודה למפתחים, מעצבים ומנהלים – שמלווה את האתר גם בשלבים מתקדמים יותר, כאשר מיישמים את החלומות הקטנים והגדולים. האפיון הוא מפת הדרכים של האתר, ולמעשה של השיווק הדיגיטלי בכללותו.

שלב העיצוב

עיצוב אתר הוא תוצר של אפיון אתר. האפיון כולל את מערך ההנחיות והדרישות למעצב. מובן שהעיצוב צריך להתייחס למותג – לוגו, צבעים, שפה עיצובית, טון שיווקי וכיוצ"ב.

תוצרי העיצוב:

  • מעטפת – כותרת האתר (Hesder) הכוללת גם את תפריט הניווט הראשי, ותחתית האתר (Footer).
  • רכיבים – טפסים, כפתורים, אייקונים, מסגרות וכד'.
  • תבניות – לכל דף עקרוני.

הסקיצות משמשות כלי עבודה למפתחי האתר, ונדרשות לכלול הגדרות ברורות לצבעים, מרווחים ואפקטים.

כללי עיצוב שכדאי להקפיד עליהם

  • פשטות – האתר שלכם צריך להיראות מקסים, אבל עיצוב מורכב יכול להיות מקסים במבט ראשון ומעצבן מאוד כשצריך להתחיל לעבוד עם האתר באופן קבוע. האיזון בין האימפקט הראשוני, לבין השימושיות השוטפת הוא קריטי.
    פשטות חוסכת הרבה זמן ועלויות פיתוח. בטכנולוגיות המתקדמות לבניית אתרים, תמיד אפשר לשדרג את העיצוב בהמשך.
  • בהירות – תרתי משמע; במובן החזותי ובמובן המהותי. הבהירות החזותית מתייחסת לנוחות העיון באתר – קריאה, צפייה, דפדפוף. הגולש לא צריך להתאמץ תוך כדי ניסיון להשתמש ולהפיק תועלת מאתר האינטרנט שלכם.
  • שימושיות רציפה – שהדברים ייראו ויעבדו אותו דבר גם במחשב, גם בטלפון, וגם בטאבלט.

שלב היישום

בשלב היישום מתחולל הקסם, כאשר כל הרעיונות, האפיונים, העיצובים והכלים מתחברים למכונת שיווק&תוכן, ע"י אנשי הקוד.

אם בוצעו כל השלבים עד כה כהלכתם, מלאכת היישום תהיה קלה ומהירה, שכן המפתחים יודעים בדיוק מה עליהם לעשות ולאילו תוצרים עליהם להגיע.
גם בעלי האתר, שעבר את התהליך יחד עם הגורמים המקצועיים, יכול להבין מה מפתחים עבורו, ולפקח על היישום.

מה הלאה?

השקת האתר החדש אינה סוף הדרך, אלא תחיל הדרך. אתר הוא כמו ילד שצריך לגדל, לחנך, ללמד, לטפח.

כל התוכן תחת גג מקצועי אחד

קופירייטינג, מאמרים, כתבות, דפי נחיתה, ניוזלטרים, מדיה חברתית, וידאו – התוכן שלך, בערוצים שלך, למטרות שלך.

 

מאמרים אחרונים

יד אוחזת איור מוח - בינה מלאכותית

תוכן שיווקי בעידן של בינה מלאכותית

השפעות ההתפתחות של פתרונות בינה מלאכותית ניכרות במערכי השיווק של חברות גדולות וקטנות. כלי ה-AI משפיעים גם על תהליכי יצירת תוכן. ישנם שלושה סוגים של תוצרי תוכן מבוססי בינה מלאכותית- AI מלא, AI חלקי ו-AI תומך

קראו עוד »