תוכן שיווקי בעידן של בינה מלאכותית

השפעות ההתפתחות של פתרונות בינה מלאכותית ניכרות במערכי השיווק של חברות גדולות וקטנות. כלי ה-AI משפיעים גם על תהליכי יצירת תוכן. ישנם שלושה סוגים של תוצרי תוכן מבוססי בינה מלאכותית- AI מלא, AI חלקי ו-AI תומך

יד אוחזת איור מוח - בינה מלאכותית

כולם מדברים על בינה מלאכותית (AI). זה מוזר, כי טכנולוגיות בינה מלאכותית אינן חדשות ולמעשה אנחנו נהנים מהן כבר זמן רב, בדרך כלל בלי להרגיש אפילו. למשל, באתרי מסחר אלקטרוני שיודעים לזהות את ההעדפות שלנו ולהציע לנו מוצרים בהתאם.

אז מה קרה פתאום שכולם מדברים על זה?

החשיפה של כלי AI חדשניים מסוג Chat GPT, שמביאים את העוצמה של בינה מלאכותית לקצות האצבעות של כל גולש, העלתה את הנושא לצמרת השיח ברשתות החברתיות, בפורומים המקצועיים וסביב השולחנות בבתי הקפה. הדיבור על AI הוא כבר לא נחלתם של אנשי הייטק בלבד. כולם מדברים על זה.

בינה מלאכותית (AI – Artificial Intelligence) הוא מונח המתאר תחום שלם של טכנולוגיות שמאפשרות למכונות ללמוד ולפתח מודלים חכמים לפתרון בעיות.

תכלס, פתרונות בינה מלאכותית משפיעים כבר כעת על מגוון רחב של תחומים – רפואה, הנדסה, פיננסים, תכנות ועוד – וזה רק יתרחב ויגבר בעתיד. מן הסתם גם תחום השיווק מושפע מאוד מטכנולוגיות מתקדמות, כולל טכנולוגיות AI. התלות של השיווק המודרני בכלים טכנולוגיים, ובכלי AI במיוחד, הולכת וגדלה בסדרי גודל מדי יום.

כיצד משפיעות טכנולוגיות AI על השיווק?

שימוש בטכנולוגיות AI עשוי להשפיע על צוותי שיווק ומקצועני תוכן בכמה אספקטים עיקריים:

  1. פענוח וניתוח נתונים – טכנולוגיות AI מאפשרות לצוותי השיווק לזהות ולנתח נתונים בהיקפים גדולים (Big Data) במהירות ובקלות, להבין תוך זמן קצר את צרכי השוק וקהל המטרה, לאבחן מגמות, וליישם באופן מיידי תובנות והתאמות באסטרטגיה ובתוכניות העבודה.
  2. מיטוב תהליכי עבודה – טכנולוגיות AI מאפשרות לצוותי שיווק ותוכן לשפר ולמטב את תהליכי העבודה שלהם, באמצעות ייעוץ מכני אונליין ופתרונות אוטומטיים. לדוגמא: תהליכי טיפול בפניות (לידים), מענה לקריאות שירות, בניית הצעות מחיר, בניית מבצעים ומערכי הטבות ועוד.
  3. יצירת והפצת תוכן חכם – טכנולוגיות AI מאפשרות לצוותי התוכן ליצור ולהציג לקהלי יעד שונים תוכן מותאם אישית – נושאים, היקף, סגנון, שפה, ויזואליזציה, מחיר ועוד.

בשלב זה, ההשפעות של התפתחות פתרונות בינה מלאכותית ניכרת בעיקר במערכי השיווק של חברות גדולות, במיוחד כאלה עם פעילות דיגיטל ענפה. אולם כבר כעת ניתן לזהות חדירה של שימושים בכלי בינה מלאכותית גם בעסקים בינוניים וקטנים. אנחנו רק בתחילת הדרך.

בכל מה שקשור לתוכן שיווקי, ייצור והפצה, המהפכה של כלי ה-AI בעיצומה והיא משפיעה באופן זהה גם על עסקים גדולים ומותגים וגם על עסקים קטנים ואפילו מקומיים. ההבדל הוא, כמובן, בהיקפי התוכן.

בינה מלאכותית – המהפכה של התוכן

נראה כי אנשי התוכן ברחבי תבל מעט המומים מכלי ה-AI שנחשפו לאחרונה, שיודעים לכתוב סונטות בסגנון שייקספיר, ומאמרים א-לה המינגווי. על פניו מצטייר כאילו המכונות הדיגיטליות יתפסו בקרוב את מקומם. זה כמובן לא כך, ודאי לא בטווח הנראה לעין.

אז מה כן קורה בעולם התוכן בעקבות ההשקה של Chat GPT ודומיו?

  • סדר חדש בתהליך הרעיוני – כלי בינה מלאכותית ערוכים כבר כעת להיות פרטנרים מעולים לסיעור מוחות. יתכן כי זהו החידוש הגדול בינתיים (המילה ‘בינתיים’ היא מילת מפתח בכל הקשור ל-AI). הגדרה נכונה של צורך קריאטיבי – קונספט, כותרת, ויז’ואל וכד’ – יכולה לחסוך שעות רבות של חשיבה, סיעורי מוחות והקלדה.
  • תפקיד חדש: יוצר פרומפטים – תתחילו להתרגל למילה ‘פרומפט’ (Prompt) שמשמעותה ההנחיה לכלי הבינה המלאכותית. יוצר פרומפטים הוא איש תוכן שמנסח את ההנחיות ל-AI כך שתתקבל התוצאה הרצויה ביותר בזמן הקצר ביותר.
  • קיצור דרמטי בזמן תחקיר – אחרי המצאת מנועי החיפוש נראה היה שאי אפשר לבקש יותר, והנה שוב קפיצת מדרגה ביכולת של כותבים ויוצרים להגיע למידע רלוונטי במינימום מאמץ וזמן. האמת היא שיכולות בינה מלאכותית קיימים במנועי החיפוש כבר זמן רב (הם יודעים לנחש את כוונת החיפוש כדי להציע תוצאות מדויקות יותר), אך שילוב יכולות הצ’אט עם מנוע ה-AI הוא שלב חדש. אם מנועי החיפוש קיצרו את שלב התחקיר (איתור וליקוט מידע) מימים לשעות, כלי ה-AI מקצרים את התחקיר משעות לדקות. כאמור, הכל תלוי ביוצר הפרומפטים.
  • ביצוע משימות כתיבה ועריכה באופן אוטומטי – כלי בינה מלאכותית רבים יודעים ליצור מתאר (Outline) לתוכן עפ”י הגדרת נושא. הם גם יודעים לכתוב תוכן (כן, גם בעברית), לבצע שינויים בהתאם להערות, לבדוק דקדוק, לבחון אוצר מילים ורמת ניסוח, לתרגם, לערוך סרטוני וידאו ועוד ועוד ועוד. הכל חייב לעבור תיקוף ועריכה. עורכי תוכן הם אנשי התוכן שצריכים – בינתיים – לפחד הכי פחות.
  • כל אחד גרפיקאי – אם בתחום הטקסטים – מילים, משפטים, פסקאות וכד’ – כלי בינה מלאכותית מעוררים תדהמה, הרי שבתחום החזותי – עיבוד תמונה, עיצוב מצגות וסרטונים – הם עברו למושב הקדמי. כלי AI גרפיים עשו לעולם העיצוב את מה שהמצלמות בסמארטפונים עשו לעולם הצילום. כל אחד יכול.

סוגים של תוצרי תוכן בעידן ה-AI

לא כל תוכן צריך את אותה “כמות” של בינה מלאכותית בתהליך היצירה וההפקה. כדי להבין איפה וכמה ישפיעו כלי AI על תוצרי התוכן השונים, נחלק את התוצרים ל-3 קבוצות:

תוצרי תוכן AI מלא – פריטי תוכן שיופקו באמצעות כלי בינה מלאכותית בתהליך מלא, החל בבריף ועד לתוצר הסופי, כמעט ללא מעורבות של אנשי תוכן “קלאסיים” – קופירייטינג וגרפיקה. קבוצה זאת כוללת קמפיינים, דפי מוצר, עלוני מידע, ניוזלטרים, סרטוני הדרכה ועוד. המאפיינים העיקריים של תוצרי תוכן AI מלא: תלות גבוהה ב-Big Data ו/או גישה אינפורמטיבית. בתוצרי תוכן AI מלא לאנשי תוכן יהיו בעיקר תפקידי ייעוץ ובקרת איכות.

תוצרי תוכן AI חלקי – תכנים שבתהליך יצירתם והפקתם נעשה שימוש מסיבי, ואף דומיננטי, בכלי בינה מלאכותית, בדגש על רעיונות, ניסוחים ועריכה טקסטואלית וחזותית. התוצר הסופי יכול להכיל טקסטים – כותרות, פסקאות, מסגרות – שנכתבו ע”י כלי AI, ואלמנטים גרפיים שעוצבו ע”י כלי AI, אך עם מעורבות גבוהה של יוצרים ועורכים בתהליכי קבלת ההחלטות. קבוצה זאת של תכנים כוללת פוסטים וסרטונים לרשתות חברתיות, מצגות, מאמרים קצרים ועוד.

תוצרי תוכן AI תומך – תוצרי תוכן מורכבים בהם פתרונות ה-AI הם כלי עזר למידע ולטיוטות עבור יוצרי תוכן ועורכי תוכן. מדובר בתכני עומק וסקירות מצד אחד, ובתכנים קצרים עם טאצ’ אישי, בפורמט טקסטואלי או וידאו.

כאמור, כמו בעידן שלפני פריצת הבינה המלאכותית, גם כעת, בעידן החדש, כל פריט תוכן צריך לעבור תהליכי בדיקה, בקרה ואישור. חלקם יהיו אוטומטיים בעתיד.

איך אנחנו משתמשים עבורכם בכלי AI?

אנחנו מייצרים תוכן AI חלקי ו-AI תומך. איננו עוסקים בתכני AI מלא, את זה אנחנו משאירים למשרדי הפרסום והקידום איתם אנחנו משתפים פעולה.

התחלנו ללמוד את הכלים החדשים מייד בסמוך להשקתם, בסוף שנת 2022, ובתקופה האחרונה אנחנו מיישמים את מה שלמדנו ופיתחנו בתוצרי התוכן השונים שאנחנו מספקים לללקוחות שירותי תוכן באינטרנט.

גם במאמר הזה השתמשנו בכלי בינה מלאכותית, לתחקיר ולניסוחים.

אנו משתמשים כעת ב-4 כלי AI:

  • מערכת Notion AI – כלי מתקדם שהוטמע בפלטפורמת Notion, בה אנחנו משתמשים לניהול הפעילות. Notion AI נחשבת לאחת המתקדמות.
  • מנגנון Chat GPT – הכלי של חברת Open AI, שמחולל כעת את עיקר המהומה
  • מנוע החיפוש Bing – שמציעה מנגנון צ’אט AI משוכלל
  • מיקרוסופט דיזיינר – כלי AI גרפי

וזאת רק ההתחלה…

בינה מלאכותית וקידום אורגני – AI & SEO

לקח זמן עד שמקצועני הדיגיטל הבינו שהפרמטר הכי חשוב לקידום אורגני (SEO) הוא איכות התוכן. זה לא השתנה גם בעידן הבינה המלאכותית, שעל פניו הופך את מקצוע ה-SEO על פניו.

כל הפעולות ב-SEO – רעיונות לנושאים, מחקר ביטויי מפתח, ניסוח כותרות, זיהוי כוונת חיפוש, ועוד – מבוצעות היום בעזרת כלי AI שחוסכים הרבה זמן בדרך לתוכן איכותי רלוונטי ושימושי, שעוזר ליצירת חשיפה בכל כלי החיפוש ובכל מתודולוגיות החיפוש. זה עדיין ‘גוגל וכל השאר’ אבל הדברים משתנים.

תוצרי תוכן AI וזכויות יוצרים

האתיקה של תכני AI נמצאת בהתהוות ולפיכך הרגולציה מתפתחת בהתאם. ככלל יש להקפיד על שימוש מורשה, על קרדיטים הולמים, וכמובן על מקוריות.

הזהירות בשימוש בחומרי גלם לא מקוריים – תמונות וטקסטים – מתחייבת הן מטעמי אתיקה, הן מטעמי חוק, אבל קודם כל מטעמי מקצועיות. כאז כן עתה, בסופו של חשבון, מקוריות והקפדה על כללי אתיקה הם חלק מאיכות התוכן, שהיא – כאמור – הפרמטר הקובע.

שיווק & תוכן בעזרת AI – השורה התחתונה

  • בכל הקשור לשיווק, כלי AI חשובים מאוד ותורמים מאוד לאורך כל הדרך. תתחילו לשלב אותם בתהליכי התכנון והביצוע, אבל אל תשאירו אותם לקבל החלטות בעצמם.
  • להשגת יעדים בטווח הקצר, כדאי לקחת הימור כבד על כלי AI.
  • להשגת יעדים ארוכי טווח, כדאי להשתמש בכלי AI באופן מבוקר ואפילו חשדני.

למידע נוסף ולתיאום שיחה/פגישה

מאמרים אחרונים