שיווק דיגיטלי הוא סך כל המאמץ המתוכנן והמנוהל לקידום פעילות – עסקית או אחרת – באמצעות ערוצים וכלים דיגיטליים. בפועל, שיווק דיגיטלי הוא "השיווק", כאשר מירב ההשקעות של ארגונים וחברות להשגת יעדים – רכש לקוחות, טיפוח לקוחות, שימור לקוחות – מופנה לערוצים וכלים אלה.
ערוצי השיווק "המסורתיים" מאבדים את כוחם ומעמדם. אצל משווקים רבים השימוש בערוצים המסורתיים נועד לתמוך במאמץ הדיגיטלי.
דוגמא בולטת מהוות הפרסומות המושקעות לאירוע הסופרבול בארה"ב, שכיום ממנפות את החשיפה הוויראלית ביו-טיוב וברשתות החברתיות, ואת השיח סביב הפרסומת והמותג. כלומר, הפרסומת שעלותה כ-6 מיליון דולר ל-30 שניות (לפני הוצאות הפקה), היא טריגר למהלכים במרחב הדיגיטלי, שיכולים להימשך ימים ושבועות אחרי אירוע הסופרבול.
כמה ולמה שיווק דיגיטלי חשוב?
מגוון הערוצים לשיווק דיגיטלי הוא גדול והוא מתרחב – אתרים, אפליקציות, רשתות חברתיות, מנועי חיפוש, פרסום אונליין, ניוזלטרים, מסרים ישירים ועוד. במרחב הדיגיטלי ניתן לפעול בטקסט, תמונה, וידאו, סאונד ובשילובים ביניהם.
לצורך הפעלת מהלכי שיווק בערוצים השונים, הארגונים והחברות נעזרים בפלטפורמות וכלים דיגיטליים, המאפשרים לכוון, לתזמן, לדייק ולמדוד את האפקטיביות של המאמץ השיווקי.
הסיבה העיקרית מדוע הפך השיווק הדיגיטלי לציר המרכזי של מאמצי השיווק היא פשוטה – קהלי המטרה נמצאים במרחב הדיגיטלי, שם הם מעדיפים לעשות שופינג, לצרוך מידע ולקבל החלטות.
המשמעות הפרקטית: כל ארגון, כל חברה וכל עסק זקוקים לפתרון שיווק דיגיטלי שיביא לידי ביטוי ומיצוי את האסטרטגיה העסקית ואת אסטרטגיית השיווק.
פתרון שיווק דיגיטלי נותן מענה למספר שאלות ודילמות
- אילו יעדים ניתן להשיג במרחב הדיגיטלי – בטוח מיידי ובטווח ארוך?
- איזו אסטרטגיית דיגיטל תוביל להשגת היעדים?
- באילו ערוצים כדאי לפעול?
- אילו משאבים נדרשים כדי להתחיל?
- מהי תוכנית העבודה לתקופה הקרובה?
- מהי תוכנית המגירה למקרה של הצלחה/כישלון?
שיווק דיגיטלי – הדרך אל הפתרון
כאמור, פתרון שיווק דיגיטלי נשען על שני עמודי תווך:
- האסטרטגיה העסקית – הייעוד של הארגון: לשם מה קם ואיך הוא פועל.
- האסטרטגיה השיווקית – כיצד הארגון מגשים את ייעוד לאורך זמן.
ארגון שיודע לאן הוא רוצה להגיע (אסטרטגיה עסקית) ואיך הוא עושה את זה (אסטרטגיה שיווקית), יכול להתחיל לגבש פתרון שיווק דיגיטלי שיתמוך באופן שוטף ביעדים ובמאמץ. כלומר, לחפש את התשובות לשאלות שלהלן.
כמה המלצות לדרך
לתכנון בגדול וליישם בקטן – הנטייה המיידית של ארגונים היא להתחיל ממיפוי המשאבים, ולחפש פתרון שאפשר לעמוד בו. הבעיה עם הגישה הפופולארית הזאת היא, שהתוצר – במקרה הטוב – מספק מענה קצר טווח, וברגע שאפשר לנצל הצלחה, או צריך להתמודד עם מכשולים, אין מענה ובפועל מתחילים מהתחלה. עדיף להשקיע בשלב התכנון, לראות למרחוק, ולהתקדם צעד-צעד לפי האפשרויות, תוך ידיעה מהם האפשרויות.
אתר האינטרנט הוא לב הפתרון – גם אם בפועל עיקר הפעילות, או מירב המשאבים, מופנה לערוץ אחר, האתר הוא אבן הפינה שעליה נשען מערך השיווק הדיגיטלי. אפיון האתר הוא נדבך יסוד בתוכנית הפתרון.
התוכן הוא המלך – כל משווק שואף להוביל את קהלי היעד שלו במסלול מהיר ככל האפשר של קבלת החלטות, עד להחלטה "הנכונה" מבחינתו. כל שלב במסלול הזה הוא למעשה מפגש של הגולש עם פריט תוכן כלשהו.
פרסומת היא תוכן, דף נחיתה הוא תוכן, ציוץ הוא תוכן, סרטון וידאו הוא תוכן וכן הלאה. המשמעות: שיווק דיגיטלי הוא, הלכה למעשה, מנגנון לייצור והפצה של תוכן.
אסטרטגיית תוכן היא הבסיס של תוכנית העבודה.
תחשבו שירות, תשיגו מכירות – שיווק "מפה לאוזן" פירושו שהלקוחות הקיימים מביאים את הלקוחות החדשים. כלומר, אם תכוונו את השיווק הדיגיטלי לשימור לקוחות ולטיפוח לקוחות, תגדילו את הסיכויים להגדלת מאגר הלקוחות הפעילים. כלומר, מכירות.
בעידן הדיגיטלי, כל לייק של לקוח חושף אתכם לחברים שלו, זאת בעצם המלצה שהוא נותן לכם. במילים אחרות: שיווק "מפה לאוזן".
אין קיצורי דרך – שיווק דיגיטלי הוא מאמץ מתמשך ורציף.