כבר שנתיים ויותר שכולם מדברים על בינה מלאכותית (AI). זה קצת מוזר, כי טכנולוגיות בינה מלאכותית בכלל אינן חדשות ולמעשה אנחנו נהנים מהן כבר שנים רבות, בדרך כלל בלי להרגיש אפילו. למשל, באתרי מסחר אלקטרוני שיודעים לזהות את ההעדפות שלנו ולהציע לנו מוצרים בהתאם.
אז מה קרה פתאום שכולם מדברים על זה?
החשיפה של כלי ה-AI החדשניים מסוג Chat GPT, שמביאים את העוצמה של בינה מלאכותית לקצות האצבעות של כל אחד ואחת, העלתה את הנושא לצמרת השיח ברשתות החברתיות, בפורומים המקצועיים וסביב השולחנות בבתי הקפה. הדיבור על AI הוא כבר לא נחלתם של אנשי הייטק בלבד. כולם מדברים על זה. רבים רבים גם עושים את זה.
בינה מלאכותית (AI – Artificial Intelligence) הוא מונח המתאר תחום שלם של טכנולוגיות שמאפשרות למכונות ללמוד, להתמודד עם אתגרים מסוגים שונים, ולפתח מודלים חכמים לפתרון בעיות ודילמות.
תכלס, פתרונות בינה מלאכותית משפיעים כבר כעת על מגוון רחב של תחומים – רפואה, הנדסה, פיננסים, תכנות ועוד – וזה רק יתרחב ויגבר מיום ליום. מן הסתם גם תחום השיווק מושפע מאוד מטכנולוגיות מתקדמות, כולל טכנולוגיות AI. התלות של השיווק המודרני בכלים טכנולוגיים, ובכלי AI במיוחד, הולכת וגדלה בסדרי גודל באופן שוטף ורציף.


כיצד משפיעות טכנולוגיות AI על השיווק?
שימוש בטכנולוגיות AI עשוי להשפיע על צוותי שיווק ומקצועני תוכן בכמה אספקטים עיקריים:
- פענוח וניתוח נתונים – טכנולוגיות AI מאפשרות לצוותי השיווק לזהות התרחשויות בהתהוות, לנתח במהירות ובקלות נתונים בהיקפים גדולים מאוד (Big Data), להבין תוך זמן קצר את צרכי השוק המשתנים ואת קהל המטרה, לאבחן מגמות, וליישם באופן מיידי תובנות והתאמות באסטרטגיה, בקריאייטיב ובתוכניות העבודה.
- מיטוב תהליכי עבודה – טכנולוגיות AI מאפשרות לצוותי שיווק ותוכן לשפר ולמטב את תהליכי העבודה שלהם, באמצעות ייעוץ מכני אונליין ופתרונות אוטומטיים. לדוגמא: תהליכי טיפול בפניות (לידים), מענה לקריאות שירות, בניית הצעות מחיר, בניית מבצעים ומערכי הטבות ועוד.
- יצירת והפצת תוכן חכם – טכנולוגיות AI מאפשרות לצוותי התוכן ליצור ולהציג לקהלי יעד שונים תוכן מותאם אישית – נושאים, היקף, סגנון, שפה, ויזואליזציה, מחיר, ערוצי שיחה ועוד.
בשלב זה, ההשפעות של התפתחות פתרונות בינה מלאכותית ניכרת בעיקר במערכי השיווק של חברות גדולות, במיוחד כאלה עם פעילות דיגיטל ענפה. אולם כבר כעת ניתן לזהות חדירה של שימושים בכלי בינה מלאכותית גם בעסקים בינוניים וקטנים. אנחנו רק בתחילת הדרך.
בכל מה שקשור לתוכן שיווקי, ייצור והפצה, המהפכה של כלי ה-AI בעיצומה והיא משפיעה באופן זהה גם על עסקים גדולים ומותגים וגם על עסקים קטנים ואפילו מקומיים. ההבדל הוא, כמובן, בהיקפי התוכן.
בינה מלאכותית – המהפכה של התוכן
נראה כי אנשי התוכן ברחבי תבל מעט המומים מכלי ה-AI שנחשפו לאחרונה, שיודעים לכתוב סונטות בסגנון שייקספיר, ומאמרים א-לה המינגווי. על פניו מצטייר כאילו המכונות הדיגיטליות יתפסו בקרוב את מקומם. זה כמובן לא כך, ודאי לא בטווח הנראה לעין.
אז מה כן קורה בעולם התוכן בעקבות ההשקה של Chat GPT ודומיו?
- סדר חדש בתהליך הרעיוני – כלי בינה מלאכותית ערוכים כבר כעת להיות פרטנרים מעולים לסיעור מוחות. יתכן כי זהו החידוש הגדול בינתיים (המילה ‘בינתיים’ היא מילת מפתח בכל הקשור ל-AI). הגדרה נכונה של צורך קריאטיבי – קונספט, כותרת, ויז’ואל וכד’ – יכולה לחסוך שעות רבות של חשיבה, סיעורי מוחות והקלדה.
- תפקיד חדש: יוצר פרומפטים – תתחילו להתרגל למילה ‘פרומפט’ (Prompt) שמשמעותה ההנחיה לכלי הבינה המלאכותית. יוצר פרומפטים הוא איש תוכן שמנסח את ההנחיות ל-AI כך שתתקבל התוצאה הרצויה ביותר בזמן הקצר ביותר. יש אורמים שמדובר במקצוע חדש, ויתכן כי יהיה גם רובד כזה של מקצועני פרומפטים, ודאי בתחומי ידע מורכבים – אבל פרומפטים כל אחד צריך לדעת ליצור.
- קיצור דרמטי בזמן תחקיר – אחרי המצאת מנועי החיפוש נראה היה שאי אפשר לבקש יותר, והנה שוב קפיצת מדרגה ביכולת של כותבים ויוצרים להגיע למידע רלוונטי במינימום מאמץ וזמן. האמת היא שיכולות בינה מלאכותית קיימים במנועי החיפוש כבר זמן רב (הם יודעים לנחש את כוונת החיפוש כדי להציע תוצאות מדויקות יותר), אך שילוב יכולות הצ’אט עם מנוע ה-AI הוא שלב חדש. אם מנועי החיפוש קיצרו את שלב התחקיר (איתור וליקוט מידע) מימים לשעות, כלי ה-AI מקצרים את התחקיר משעות לדקות. כאמור, הכל תלוי ביוצר הפרומפטים.
- ביצוע משימות כתיבה ועריכה באופן אוטומטי – כלי בינה מלאכותית רבים יודעים ליצור מתאר (Outline) לתוכן עפ”י הגדרת נושא. הם גם יודעים לכתוב תוכן (כן, גם בעברית), לבצע שינויים בהתאם להערות, לבדוק דקדוק, לבחון אוצר מילים ורמת ניסוח, לתרגם, לערוך סרטוני וידאו ועוד ועוד ועוד. הכל חייב לעבור תיקוף ועריכה. עורכי תוכן הם אנשי התוכן שצריכים – בינתיים – לפחד הכי פחות.
- כל אחד גרפיקאי – אם בתחום הטקסטים – מילים, משפטים, פסקאות וכד’ – כלי בינה מלאכותית מעוררים תדהמה, הרי שבתחום החזותי – עיבוד תמונה, עיצוב מצגות וסרטונים – הם עברו למושב הקדמי. כלי AI גרפיים עשו לעולם העיצוב את מה שהמצלמות בסמארטפונים עשו לעולם הצילום. כל אחד יכול.
סוגים של תוצרי תוכן בעידן ה-AI
לא כל תוכן צריך את אותה “כמות” של בינה מלאכותית בתהליך היצירה וההפקה. כדי להבין איפה וכמה ישפיעו כלי AI על תוצרי התוכן השונים, נחלק את התוצרים ל-3 קבוצות:
תוצרי תוכן AI מלא – פריטי תוכן שיופקו באמצעות כלי בינה מלאכותית בתהליך מלא, החל בבריף ועד לתוצר הסופי, כמעט ללא מעורבות של אנשי תוכן “קלאסיים” – קופירייטינג וגרפיקה. קבוצה זאת כוללת קמפיינים, דפי מוצר, עלוני מידע, ניוזלטרים, סרטוני הדרכה ועוד. המאפיינים העיקריים של תוצרי תוכן AI מלא: תלות גבוהה ב-Big Data ו/או גישה אינפורמטיבית. בתוצרי תוכן AI מלא לאנשי תוכן יהיו בעיקר תפקידי ייעוץ ובקרת איכות.
תוצרי תוכן AI חלקי – תכנים שבתהליך יצירתם והפקתם נעשה שימוש מסיבי, ואף דומיננטי, בכלי בינה מלאכותית, בדגש על רעיונות, ניסוחים ועריכה טקסטואלית וחזותית. התוצר הסופי יכול להכיל טקסטים – כותרות, פסקאות, מסגרות – שנכתבו ע”י כלי AI, ואלמנטים גרפיים שעוצבו ע”י כלי AI, אך עם מעורבות גבוהה של יוצרים ועורכים בתהליכי קבלת ההחלטות. קבוצה זאת של תכנים כוללת פוסטים וסרטונים לרשתות חברתיות, מצגות, מאמרים קצרים ועוד.
תוצרי תוכן AI תומך – תוצרי תוכן מורכבים בהם פתרונות ה-AI הם כלי עזר למידע ולטיוטות עבור יוצרי תוכן ועורכי תוכן. מדובר בתכני עומק וסקירות מצד אחד, ובתכנים קצרים עם טאצ’ אישי, בפורמט טקסטואלי או וידאו, מצד שני.
כאמור, כמו בעידן שלפני פריצת הבינה המלאכותית, גם כעת, בעידן החדש, כל פריט תוכן צריך לעבור תהליכי בדיקה, בקרה ואישור. חלקם יהיו אוטומטיים בעתיד.
איך אנחנו משתמשים, עבורכם, בכלי AI?
אנחנו מייצרים תוכן AI חלקי ו-AI תומך. איננו עוסקים בתכני AI מלא, את זה אנחנו משאירים למשרדי הפרסום והקידום איתם אנחנו משתפים פעולה.
התחלנו ללמוד את הכלים החדשים מייד בסמוך להשקתם, בסוף שנת 2022, ובתקופה האחרונה אנחנו מיישמים את מה שלמדנו ופיתחנו בתוצרי התוכן השונים שאנחנו מספקים לללקוחות שירותי תוכן באינטרנט.
גם במאמר הזה השתמשנו בכלי בינה מלאכותית, לתחקיר ולניסוחים.
אנו משתמשים כעת ב-6 כלי AI שמשלימים זה את זה:
- צ’אט-ג’יפיטי (Chat GPT) – הכלי שהפך לשם נרדף לקטגוריה (כלי שיחה עם בינה מלאכותית). משמש אותנו כמחברת אישית לעניינים שוטפים. ברמה מערכתית Chat GPT משמש אותנו ככלי לבדיקה של תוצרי AI שעובדו בכלים אחרים.
- ג’מיני (Gemini) – כלי AI מבית גוגל שעבר מהפך דרמטי וקפץ לחזית. מועדף ע”י רבים ככלי לעניינים השוטפים (במקום Chat GPT). ברמה מערכתית ג’מיני משמש אותנו למשימות תחקיר: תחקירים מהירים ככלי העומד בפני עצמו, וניתוח ממצאים בשיתוף עם NotebookLM.
- נוטבוק-אלאמ (NotebookLM) – כלי מחקר מבית גוגל שתופס יותר ויותר תאוצה, בפועל משנה את עולם התחקירים והאנליזה. משמש אותנו למחקרי עומק וניתוח מידע לקראת פרויקטי תכנון ותוכן.
- קלוד (Claude) – כלי AI עם יכולות קוד גבוהות וכישורי כתיבה מפותחים. אנחנו פחות משתמשים בו לצרכי פיתוח קוד ויותר לצורך פיתוח תכנים, עריכה של תוצרי תוכן וסיעורי מוחות בנושאי קריאייטיב. רוב תוצרי התוכן שלנו עוברים בדיקה ושיוף באמצעות קלוד.
- קופיילוט (Co-pilot) – בפועל מדובר במשפחה של כלים. אנחנו משתמשים בכלים הזמינים ביישומי אופיס – וורד, אקסל, פאואר-פוינט, וואן-נוט ואחרים.
- קנווה (Canva) – מערכת לעיבוד תמונות ואלמנטים גרפיים עם יכולות AI גבוהות.
וזאת רק ההתחלה…
בינה מלאכותית וקידום אורגני – AI & SEO
לקח זמן עד שמקצועני הדיגיטל הבינו שהפרמטר הכי חשוב לקידום אורגני הוא איכות התוכן. זה לא השתנה גם בעידן הבינה המלאכותית, שעל פניו הופך את מקצוע הקידום על פניו.
כל הפעולות ב-SEO – רעיונות לנושאים, מחקר ביטויי מפתח, ניסוח כותרות, זיהוי כוונת חיפוש, ועוד – מבוצעות היום בעזרת כלי AI שחוסכים הרבה זמן בדרך לתוכן איכותי רלוונטי ושימושי, שעוזר ליצירת חשיפה בכל כלי החיפוש ובכל מתודולוגיות החיפוש. זה עדיין ‘גוגל וכל השאר’ אבל הדברים משתנים.
עם התרחבות השימוש בעזרי ה-AI נוסף לעולם הקידום מימד נוסף – קידום אורגני בכלי בינה מלאכותית – איך מגיעים למעמד שכלי AI משתמשים בתוכן שלך כמקור מהימן ומועדף. אופטמיזציה לבינה מלאכותית (AIO). הצעד הראשון הוא הנגשת התוכן כך שמנועי AI יוכלו לקרוא אותו.
תוצרי תוכן AI וזכויות יוצרים
האתיקה של תכני AI נמצאת בהתהוות ולפיכך הרגולציה מתפתחת בהתאם. ככלל יש להקפיד על שימוש מורשה, על קרדיטים הולמים, וכמובן על מקוריות.
הזהירות בשימוש בחומרי גלם לא מקוריים – תמונות וטקסטים – מתחייבת הן מטעמי אתיקה, הן מטעמי חוק, אבל קודם כל מטעמי מקצועיות. כאז כן עתה, בסופו של חשבון, מקוריות והקפדה על כללי אתיקה הם חלק מאיכות התוכן, שהיא – כאמור – הפרמטר הקובע. גם בעידן ה-AI ואף ביתר שאת.
שיווק & תוכן בעזרת AI – השורה התחתונה
- בכל הקשור לשיווק, כלי AI חשובים מאוד ותורמים מאוד לאורך כל הדרך. תתחילו לשלב אותם בתהליכי התכנון והביצוע, אבל אל תשאירו אותם לקבל החלטות בעצמם.
- להשגת יעדים בטווח הקצר, כדאי לקחת הימור כבד על כלי AI.
- להשגת יעדים ארוכי טווח, כדאי להשתמש בכלי AI באופן מבוקר ואפילו חשדני. בתי מילים: אסטרטגיית AI.