עסקים מתקדמים: מהי טרנספורמציה דיגיטלית?

מבט כללי מהיר על טרנספורמציה דיגיטלית לשיפור יעילות עסקית ומקצועית. מהו התהליך, מהם הנושאים בהם מטפל התהליך, איך מתחילים, מהם השלבים וחמישה טיפים לדרך.

גלגלי שיניים - תהליך טרנספורמציה דיגיטלית

טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך של העברת הפעילות – עסקית ומקצועית – למרחב הדיגיטלי, ואוטומציה של משימות באמצעות כלים דיגיטליים.

המטרה של טרנספורמציה דיגיטלית היא התייעלות – חיסכון בזמן, חיסכון בהוצאות, הקטנת טעויות, והגדלת הכנסות.

תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית אינם אחידים, והם משתנים מארגון לארגון, מעסק לעסק, ומאדם לאדם, עפ"י שורה ארוכה של מאפיינים ופרמטרים.
בפועל מדובר בתהליך מותאם אישית, גם כאשר הכלים והפתרונות המיושמים זהים או דומים.

הנושאים המטופלים בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית

  • תקשורת חוץ ארגונית ופנים ארגונית
  • ניהול משימות
  • הנהלת חשבונות
  • ייצור / הפקה
  • שיווק ומכירות
  • שימור הידע
  • תיעוד
  • תכנון ודיווח

איך מתחילים?

בעסק חדש הטרנספורמציה הדיגיטלית צריכה להיות מובנית בתהליך ההקמה, החל משלב התכנון הראשוני.
כלומר, כל עסק חדש צריך לשאוף להיות דיגיטלי מיום הקמתו.

בעסק קיים נדרשת טרספורמציה מבוקרת, בדרך כלל רב-שלבית, המנוהלת כפרויקט אסטרטגי מתמשך.
כלומר, כל עסק קיים צריך תוכנית טרנספורמציה דיגיטלית המותאמת ליכולות ולתקציב.

שלבים בתהליך טרנספורמציה דיגיטלית

  • מיפוי מצב קיים והבנת הצרכים והדרישות לטווח ארוך
  • מיפוי משאבים – תקציבים, כוח אדם
  • מיפוי חלופות – מתודולוגיות וכלים
  • בניית תוכנית טרנספורמציה רב-שלבית
  • התקדמות שלב אחרי שלב
  • הטמעה ארגונית, הדרכה ותמיכה
  • מעקב חידושים והתפתחויות ושיפור מתמיד

5 טיפים לפני שיוצאים לדרך

1. הגיעו מוכנים לתכנון – לפני שמתחילים לתכנן את הצרכים ולחפש את הפתרונות, כדאי להכיר את מגוון האפשרויות שיעמוד לבחירתכם.
השקעה ראשונית בהיכרות עם פתרונות וכלים דיגיטליים נפוצים, תסייע לכם מאוד בניתוח הצרכים, תקצר את תהליכי ההתלבטות וקבלת ההחלטות, ותאפשר לכם לנהל טוב יותר את היישום.
אין צורך בלימוד מעמיק, אלא בהיכרות בסיסית, שתעניק לכם יכולת לתקשר עם יועצים, ספקים, מיישמים ועם הצוות שלכם.

2. קחו בחשבון שדברים משתנים – המרחב הדיגיטלי הוא דינמי ושינוי הוא מצב קבוע. לכן הגמישות של הפתרונות והכלים בהם תבחרו, תעשה עבורכם את ההבדל בטווח הארוך.
במילים אחרות, כל פתרון שנראה היום כאילו נתפר במיוחד עבורכם, עלול להוות מכשול בעתיד, כאשר תידרש התאמה מהירה וחסכונית להתפתחויות חדשות.

גמישות לצרכים משתנים היא פרמטר בעל חשיבות עליונה בכל החלטה.

3. קחו זמן להתנסות – לא כל מה שנראה טוב בתכנון עובד חלק בפועל. לעתים קרובות פתרון שנבחר מתגלה כמגושם, ואילו פתרון שנפסל מסתבר כעדיף.
תוכנית טרנספורמציה דיגיטלית צריכה לכלול מתודולוגיה להתנסות, שמאפשרת בחינה "חמה" של הפתרונות, בלי לקחת סיכון כולל שקשה לתקן.

4. אין קיצורי דרך – לארגונים יש נטייה "לחתוך פינות" בכל מה שקשור לשלבים לא-יישומיים – תכנון, בדיקה, הטמעה.
הניסיון מוכיח כי הרצון לראות את הדברים עובדים ולהגיע לתכלס, עולה בסופו של דבר יותר – גם בזמן וגם בכסף.

5. צאו מהקופסה – הטכנולוגיות הדיגיטליות עושות את אותם הדברים בדרכים אחרות. לעתים קרובות האופן בו פעילות מתבצעת באופן דיגיטלי, הוא שונה מאוד, אם לא הפוך, ממה שאתם מכירים עד היום.

ויקיפדיה: אנגלית

סגירת תפריט